December 22, 2010

Sakit Perut



Apa itu Gastritis? Dalam bahasa mudah untuk korang paham adalah sakit perut. Agak bahaya sebab kalau kita biarkan sakit perut ni terus berlaku tanpa sebarang rawatan klinik atau hospital, boleh menyebabkan maut wooo.


Inflamasi ni terjadi akibat jangkitan bakterium yang dekat-dekat macam ulser perut. Disebabkan oleh bakteria yang dikenali sebagai helicobacter pylori tapi dia boleh dirawat dengan antibiotik.
Tapi kalau tak dirawat dengan segera boleh menyebabkan kanser tau!
*ada gaya doktor tak? tehee.

Ada beberapa faktor yang boleh menyebabkan jangkitan ni, antaranya ialah:
a) pengambilan pain killer yang kerap yang boleh menyebabkan kurangnya bahan yang memelihara lapisan perut kita dan bertindak sebagai pelindung.
b) pengambilan alkohol berlebihan.
c) guna kokain pun boleh rosakkan perut. Barang siapa yang ambik dadah. Berhenti atau anda akan dapat kanser perut. Pesanan dari khidmat masyrakat :P
d) STRESS! tu pun boleh menyumbang faktor tau.
e) makan jeruk, makanan yang dikeringkan, makanan salai dan diawet pun punca jugak.


Gastritis boleh menyebabkan pendarahan dalam perut tapi jarang jadi kecuali korang ada ulser dalam perut. Kalau ada ulser, korang akan mengalami pembuangan najis yang berwarna seperti tar dan muntah darah. Saya pernah muntah darah sekali masa Form 3. Sebab food poisoning. Masa tu, mengucap syahadah jek. Insaf kejap. Dah sihat nakal balik -_-"


Simptom dia macam muntah/loya, hilang berat badan secara tiba-tiba, sakit perut seperti terbakar, najis warna hitam dan lain-lain.
Tapi kalau kanser ni dikesan pada peringkat awal. Boleh sembuh. Tapi kalau dah peringkat kritikal. Bawak pergi masjid bebanyaklah ye.
-_-"

Cara nak elak senang jek. Cara hidup mestilah sihat.

tapi bukan sihat yang macam ni -_-"

sihat yang macam ni hah!
Take Care of Yourself :)

No comments: